Hier ben je:

Warffum: Programmeren met ING in klas 3

30 mei 2016
Leerlingen van A3A hebben in periode 3 deelgenomen aan een programmeerproject van ING (de bank). Elke vrijdagmiddag hebben leerlingen met hulp van twee programmeurs van ING geprobeerd de basisbeginselen van HTML, CSS en JAVASCRIPT onder de knie te krijgen.
Met behulp van de opgedane kennis is toegewerkt naar het ontwikkelingen van een app. Deze app is er ook gekomen! De zogenaamde WOK-app stelt leerlingen in staat – in dit geval bij het vak geschiedenis – hun eigen lesprogramma voor een periode samen te stellen. Denk hierbij aan het kiezen van bepaalde opdrachten, onder meer op basis van leerstijl en vaardigheden. Na het samenstellen zien de leerlingen in een overzicht de gemaakte keuzes. Het overzicht wordt vanuit de app verstuurd naar de vakdocent.
De programmeurs van ING hebben bijzonder veel tijd en aandacht vrijgemaakt om dit project te laten slagen, geheel op vrijwillige basis. Al het materiaal dat door de programmeurs speciaal voor de school is gemaakt zal volgend jaar in aangepaste vorm gebruikt worden voor een nieuw project.

Het maken van deze app was ingewikkeld en voor veel leerlingen best pittig. Tijdens de presentatie in Leeuwarden is daarom ook intensief geëvalueerd en gereflecteerd op het proces. Ook die ervaring wordt meegenomen in de nieuwe opzet van het project.

Ter afronding zijn de leerlingen uitgenodigd op het (hoofd)kantoor van ING in Leeuwarden. Deze bijeenkomst was afgelopen woensdag. De klas heeft het project gepresenteerd voor het managementteam van ING. Daarna volgde een rondleiding, voorafgegaan door een maaltijd. Tijdens de rondleiding kregen de leerlingen een inkijkje in de ‘keuken’ van een bank. Dat was bijzonder, omdat gasten doorgaans niet worden toegelaten op de IT-afdelingen. Na enige ins en outs over het werken volgens scrum, één van de Agile methodes, verlieten we tevreden en geïnspireerd het gebouw, voorzien van maar liefst twee geschenken (een dopper en een horloge). 




 
PrintPagina printen