Leerlingenondersteuning
Mentor
Elke klas heeft een eigen mentor. De mentor speelt een belangrijke rol in het leerproces van onze leerlingen. Hij of zij houdt het welzijn van de leerling goed in de gaten en daarnaast begeleidt hij of zij de leerling bij de reflectie op het eigen leren. Voor ouders is de mentor het eerste aanspreekpunt van de school. Tot slot is de mentor betrokken bij de organisatie van activiteiten van de klas.
De ondersteuningscoördinator
De ondersteuningscoördinator ondersteunt en adviseert de mentoren en docenten bij de begeleiding van leerlingen bij wie sprake is van specifieke leer- en/of gedragsproblemen. Als de mentor en de ondersteuningscoördinator van mening zijn dat extra zorg- en/of leerondersteuning nodig is, dan wordt dit besproken in het ondersteuningsteam en wordt er gekeken welke extra hulp kan worden ingezet. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders van de leerling.
De ondersteuningscoördinator heeft onder andere contacten met Centrum Jeugd en Gezin (CJG Noord-Groningen), met de jeugdarts die verbonden is aan Het Hogeland College en met Zorg voor Jeugd Groningen.
Een uitgebreide omschrijving van de ondersteuning vint u in het ondersteuningsplan 2024-2028 en in het ondersteuningsprofiel ISK..
Meningen doen ertoe
In ons onderwijs staat de leerling centraal. Wij vinden het belangrijk om ook samen met onze leerlingen te kijken naar ons onderwijs en naar de ondersteuning die we bieden. De mening en de ideeën van onze leerlingen doen ertoe, ook die van jou. Zo kun jij je mening en ideeën uiten via de Leerlingenraad of via een klankbordgroep. Ook vragen we je jaarlijks een vragenlijst in te vullen voor het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen. Zien we opvallende resultaten? Dan doen we nader onderzoek samen met het docententeam en enkele leerlingen.
Zo heb je als leerling een eigen stem en laat je ons weten wat in ons onderwijs en in onze ondersteuning beter kan of anders geregeld moet worden. Uit het leerling tevredenheidsonderzoek van schooljaar 2024-2025 haalden we voor de ISK de volgende informatie:
Leerlingen op de ISK scoren gemiddeld een 8 op de ervaren ondersteuning door docenten in de lessen; 76% van de leerlingen geeft aan dat de docent goed kan zien wanneer het niet zo goed gaat met de leerling, ook 76% van de leerlingen geeft aan dat ze goed weten waar ze naar toe moeten op school wanneer zij problemen hebben. De mentor speelt een belangrijke rol in de zorgbegeleiding. De leerlingen geven daarvoor gemiddeld een 7,8.
In de Schoolondersteuningsplannen voor het schooljaar 2025-2026 zijn de geformuleerde ambities en doelen m.b.t. het ondersteuningsaanbod aangepast op basis van het gesprek met leerlingen in de klankbordgroepen en/of leerlingenraad.