Pilot werkplaats brengt leerlingen in Groningen, Lauwersoog, Leer en Pieterburen

Dit schooljaar staat de woensdag voor eerstejaarsleerlingen van Het Hogeland College Winsum in het teken van de Pilot Werkplaats. Tijdens deze dag bieden docenten motiverend onderwijs dat aansluit bij het onderwijsconcept van de school. Door vakoverstijgend te werken, worden vakken zoals Duits, biologie, Nederlands, burgerschapsvorming en aardrijkskunde gecombineerd, wat de lessen meer diepgang geeft. Leerlingen krijgen meer keuzemogelijkheden in hun taken en worden gestimuleerd om samenwerkend te leren. Bovendien wordt actief verbinding gezocht met de regio, waardoor de leerervaring rijker en relevanter wordt.

Tijdens de eerste excursies hebben de leerlingen zich verdiept in het thema 'Mijn omgeving en ik'. Een verslag van woensdag 4 oktober.

Achter de schermen in Pieterburen

Met een enthousiaste groep leerlingen zijn we naar Pieterburen gefietst. Daar kregen we een presentatie over de redenen waarom zeehonden opgevangen worden en over de invloed van de mens op het leefgebied van de zeehonden. Hierna kregen we een rondleiding achter de
schermen. En de leerlingen maakten een opdracht over het Zeehondencentrum en het afvalprobleem in het Waddengebied en de eigen omgeving. Een geslaagde en leerzame dag.

Een masterclass in Lauwersoog

In de haven van Lauwersoog aan boord van ‘De Dolfijn’ kregen de leerlingen een masterclass over de Waddenzee. Het hele Waddengebied telt blijkbaar maar liefst 61 eilanden en is het thuis van meer dan 10.000 (vaak zeldzame) dier- en plantensoorten. Met de zon op onze bol gingen
we langs de kade vissen naar krabben. Met enige trots kunnen we melden dat we samen het record hebben behaald door 143(!) krabben te  vangen binnen 45 minuten.

Op zoek naar taalsporen in Leer

In alle vroegte stonden de leerlingen al op het station in Winsum. Ze gingen naar de zogenaamde ‘poort van Oost-Friesland’. Tijdens eerdere werkplaatsen waren de leerlingen al warm gemaakt voor de trip naar Leer via een Oost-Friese thee-ceremonie, een doorleefd cultuurgoed. In Leer kregen ze verschillende opdrachten die ze onder begeleiding van leerlingen uit klas 4 gingen uitvoeren. Eén ervan was om op zoek te gaan naar taalsporen. De vraag was in hoeverre de Nederlandse taal/cultuur zichtbaar is in ons buurland. Het verbaasde de leerlingen dat dit nog best veel is. Een bezoek aan Duitsland is natuurlijk een echte culturele en talige onderdompeling. De leerlingen moesten 10 woorden noteren die ze op deze dag gehoord hadden. Dit was makkelijker dan ze hadden gedacht. Zelfs het spreken van de taal durfden sommigen in de groep al aan. Er was zelfs een leerling die voor een culinair hoogstandje ging en voor zichzelf een Bratwurst bestelde in het Duits. Helaas is hij vergeten een selfie te maken. Een andere leerling heeft wat gekocht bij een bakkerij. Het spreken van een vreemde taal is dan opeens geen ver-van-mijn-bedshow meer. De leerlingen krijgen nog een verwerkingsopdracht waarin ze hun bevindingen gaan delen met hun klasgenoten. De vraag gedurende deze dag was dan ook: ‘wat wil je jouw klasgenoten leren/meegeven over dit bezoek?’ We zijn benieuwd naar de uitkomsten. Het was leuk en leerzaam.

Vooroordelen onderzoeken in Groningen

Met een gemotiveerde groep leerlingen stapten we op de fiets op weg naar het centrum van Groningen. Op school hadden de leerlingen eerst  nog een mini-workshop gekregen over vooroordelen en stereotypen. In Groningen konden de leerlingen hun opgedane kennis in de praktijk brengen. Het belangrijkste was om te controleren of de vooroordelen die ze hadden over bepaalde mensen ook klopten. Daarbij lag de nadruk op het uiterlijk.

De leerlingen gingen aan de slag met hun eigen vooroordelen over bijvoorbeeld studenten, handhaving, daklozen, schoonmakers. Ze gingen het  gesprek aan en er ontstonden waardevolle dialogen. Het was een ontzettend leerzame dag.


Media
  • IMG-20231004-WA0032
  • IMG-20231004-WA0044
  • IMG-20231004-WA0080
  • IMG-20231004-WA0017

Contactgegevens