uithuizen - Vanaf de zomervakantie is het nieuwe schoolgebouw in Uithuizen in gebruik. Sanne Scholtens, docent Engels en lid van de regiegroep voor onderwijsontwikkeling, is enthousiast over de impact van het gebouw op het onderwijs.
Flexibel en verbonden
Het nieuwe schoolgebouw is ontworpen met samenwerking én flexibiliteit als kernwaarden. Het 'hybride' ontwerp biedt de mogelijkheid om werkruimtes te delen, zoals leerpleinen en open werkplekken tussen de lokalen. ‘Het idee is dat we met wanden kunnen spelen en zo lessen kunnen geven in kleinere groepen of juist grote open ruimtes kunnen creëren. Dat maakt het makkelijk om samen te werken met andere vakken, en dat zorgt voor meerwaarde’, legt Sanne uit.
Ook de inrichting stimuleert samenwerking. ‘Per vakgebied hebben we gekeken waar we gezamenlijk aan thema’s kunnen werken. Zo zijn er clusters van vakken, zogenoemde ‘werelden’ ontstaan, zoals ‘De Wereld’, ‘Maatschappij’, ‘Techniekplein’ en ‘Leesplein’. Hierdoor ervaren de leerlingen meer samenhang in wat ze leren. In De Wereld onderzoeken we bijvoorbeeld hoe Engels, geschiedenis en aardrijkskunde nauwer met elkaar kunnen samenwerken.’ Sanne kijkt ernaar uit om dit verder vorm te geven. ‘Dit is mijn wereld!’
Transparant en rustig
Met veel glas en open ruimtes oogt het gebouw fris en transparant. ‘Het is hier heerlijk rustig,’ vindt Sanne, ‘vooral vergeleken met het noodgebouw waar we tot de zomer nog zaten.’ Hoewel sommige leerlingen de glazen wanden soms als afleidend ervaren, zijn de reacties over het algemeen positief. ‘Ik vind het bijzonder hoe snel ze hun draai hebben gevonden in dit gebouw.’
De theatertrap: plek voor ontmoeting
Sanne’s favoriete plek is de grote theatertrap, die fungeert als podium, verzamelplek en zitruimte. ‘Je kunt er lesgeven, presentaties houden of gewoon lekker zitten. Bij de officiële opening was dit dé plek waar de theatergroep een spectaculaire show opvoerde. Het is echt een plek die uitnodigt om samen te komen.’