Een voorstelling binnen 24 uur

Nieuwsgierigheid, een grabbelton vol creatieve uitdagingen en 24 uur onafgebroken werken. Dat was het recept voor het opmerkelijke kunstproject dat onlangs op onze school plaatsvond. Leerlingen met de profielvakken muziek, drama en beeldende vorming van havo5 en vwo5 werden uitgedaagd om zonder voorbereiding aan de slag te gaan en hun grenzen te verleggen.

Op een doordeweekse donderdag om 12:30 uur klonk het startschot in de aula van de school in Warffum. De leerlingen werden in gemengde groepen verdeeld en trokken ‘ingrediënten’ voor hun scène uit een grabbelton. Deze ingrediënten varieerden van het werken met organische vormen tot het gebruik van symbolische kleuren en het spelen met licht-donkercontrasten. Geïnspireerd door deze elementen werkten ze aan een eigentijdse versie van het sprookje ‘Beauty and the beast’. Terwijl de klok onverbiddelijk doortikte, brainstormden de leerlingen intensief, werkten ze samen en lieten ze hun verbeelding de vrije loop.

De samenwerking tussen verschillende kunstvormen leidde tot verrassende resultaten. Zara van der Meulen, een van de deelnemende leerlingen bij het dramagedeelte, vertelt: ‘Ik vond het  spannend of we het begin, midden of einde uit de grabbelton zouden trekken, want dat maakt best een verschil. Wij hadden het einde, met als thema episch theater van Bertold Brecht. De zenuwen en de adrenaline hebben me door de nacht heen geholpen. Na de koffie ’s morgens was ik er weer.’

De intensiteit van het project, 24 uur non-stop werken aan hun creaties, zorgde voor een bijzondere sfeer. Mirthe Gerdez, die aan het beeldende gedeelte werkte, vertelt: ‘Het was een overweldigend project maar ik heb me overgegeven aan het proces. Ondanks de vermoeidheid hadden we veelenergie. Ons thema was werken met complementaire kleuren en kubisme. Wij hebben een bos gecreëerd van driehoeken. Ik heb gemerkt dat ik veel socialer ben dan ik altijd dacht. Ik heb veel mensen beter leren kennen.’

Roef Komduur vond het een spannende ervaring: ‘Ik had geen idee wat ik kon verwachten, maar het was vooral heel gezellig. We gingen met ons groepje bij elkaar zitten en de ideeën kwamen eigenlijk vanzelf. In een gewone les zit je meestal te wachten tot de tijd voorbijgaat. Met dit project werkten we ergens naartoe en gingen we echt iets doen. Dat vond ik fijn. Toen we op vrijdag de voorstelling opvoerden was de sfeer magisch. Mensen lachten en wensten ons succes. Ik durf nu zo mijn gitaar te pakken en te spelen en zingen voor mensen.’

Theaterdocent Sander Kalsbeek begeleidde het project samen met Tamar Zwarts, docent beeldend en Mattijn Wubs, docent muziek. Hij kijkt trots en tevreden terug. ‘De leerlingen speelden uiteindelijk 24 uur later hun voorstelling voor een publiek van zeker 300 mensen! De voorstelling  toonde niet alleen het individuele talent van de leerlingen, maar ook de kracht van samenwerking tussen verschillende kunstvormen. Zo’n project bewijst dat creativiteit geen grenzen kent en dat kunst vooral iets is om te ervaren, niet alleen om te leren.’
Media
  • IMG_0261

Contactgegevens