In de klas bij Kas

Warffum - ‘Ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen, zowel voor mezelf als voor de leerlingen. We ontwikkelen het onderwijs voortdurend, zodat het beter aansluit bij de wensen van de maatschappij.’ Aan het woord is Kas Jansen, een van de docenten uit de Onderwijs Ontwikkel Groep (OOG). Enthousiast vertelt hij over het leerling-gestuurde onderwijs dat nu in de brugklas wordt aangeboden: ‘Dit levert in mijn ogen mooi, zinvol en authentiek onderwijs op.’

Vakoverstijgende leerroute

‘We hebben met OOG een vakoverstijgende leerroute ontwikkeld, waarin leerlingen in groepjes aan een project werken. Ze gebruiken hierbij de kennis en vaardigheden die ze opdoen bij verschillende vakken. Het huidige project draait om het thema migratie, waarin leerdoelen van Nederlands, aardrijkskunde en Engels samenkomen. Zo ga ik in de les Nederlands in op de term ‘migrant’ en schrijven de leerlingen een verhaal over iemand die vanuit Iran naar Nederland is gekomen. Voor aardrijkskunde verdiepen ze zich in de push- en pullfactoren van migratie en maken ze een kaart van de reisroutes die migranten afleggen. Bij Engels interviewen ze iemand die nu in Groningen woont, maar er oorspronkelijk niet vandaan komt. Alles komt uiteindelijk samen in een eindpresentatie.’

Scrummen

Het leerling-gestuurde onderwijs is zichtbaar in de klas bij Kas. Leerlingen zitten in groepjes gebogen over hun scrum board, een hulpmiddel om opdrachten te plannen en overzicht te houden. ‘Met een daarvoor ontwikkelde werkvorm hebben de leerlingen eerst nagedacht over hun eigen kwaliteiten en die van hun klasgenoten. Vervolgens zijn de groepjes zo ingedeeld dat de verschillende sterke punten elkaar aanvullen en bijdragen aan gezamenlijk succes.’ Kas: ‘Het project sluit daarmee goed aan bij de ontwerpcriteria voor ons onderwijs, zoals persoonsvorming en samenwerkend leren.’
Deze andere manier van onderwijs vraagt ook wat van de docenten. Kas: ‘We hebben eerst een scholing gevolgd om het scrummen onder de knie te krijgen. En hoewel we dit project goed hebben voorbereid, merken we in de praktijk dat sommige dingen niet zo werken als verwacht, terwijl andere juist beter gaan. Ook wij leren nog elke dag.’

Samen ontdekken

De leerlingen reageren nog wisselend. In plaats van dat de docent de les bepaalt, moeten ze nu vooral samen ontdekken. En dat is wennen. ‘De opdrachten lijken soms in het begin nog wat groot en onduidelijk, maar als ze eenmaal bezig zijn, zie ik enthousiaste leerlingen die elkaar aanspreken en helpen. Ze zijn echt zelf aan zet’, zegt Kas. Om zicht te houden op de vorderingen zijn er tijdens het project drie momenten waarop de leerlingen moeten laten zien dat ze op de goede weg zijn.

Media
  • 241203 websitenieuws
  • 241203 websitenieuws2

Contactgegevens