Leerlingen verrassend creatief tijdens 'Dragons Den'

Warffum - Op dinsdagmiddag 3 december deden 20 leerlingen van Het Hogeland College Warffum en 15 leerlingen van de Campus VO Eemsdelta mee aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen. Met een pitch over hun eigen ondernemingsplan presenteerden ze zich aan een professionele jury bestaande uit lokale ondernemers en de programmamanager van Kansrijke Groningers. Met de pitch konden de leerlingen startkapitaal verdienen, variërend van 100 tot 250 euro per onderneming. Het budget werd beschikbaar gesteld door Kansrijke Groningers. De groepjes leerlingen verrasten de toehoorders met zeer creatieve ideeën en maatschappelijke betrokkenheid. 

Zo was er het idee voor de Dop-popper, een product waarmee je draaidoppen op flessen makkelijk kunt opendraaien. “Bij het ouder worden, wordt het moeilijker om flessen open te draaien,” aldus de leerlingen. Ze konden ook al drie prototypes laten zien die met de 3D-printer van school waren gemaakt. 

Vervolgens was het de beurt aan TidyCord, een kabelorganisator. Dit is een veilige opbergtas voor zes laders en een adapter, zodat de kabels niet meer verstrikt raken in elkaar. Het materiaal is spijkerstof en er kan naar wens een logo opgedrukt worden. De leerlingen willen voor de productie een samenwerking aangaan met Werkplein Pro in Appingedam. 

Ultrastickershop, een (toekomstig) bedrijf dat voetbalstickers maakt had de volgende pitch. Ultiem doel is het aanbieden van nationale en internationale clubstickers, en daarnaast stickers op bestelling. De stickers zijn van hoge kwaliteit en UV- en waterproof.

Drie leerlingen vertelden in hun pitch over Kwartel & co, een bedrijf dat kwartels wil gaan fokken om te verkopen aan poeliers. 

MyLuckyCharm is een bedrijf dat sieraden wil gaan verkopen die je zelf kunt personaliseren met bedels. Daarbij is er aandacht voor de symbolische waarde van de bedels. De leerlingen hadden al een aantal bedels ontworpen en presenteerden dit ontwerp aan de jury. Een sieraad zou je cadeau kunnen doen aan iemand die je dierbaar is. 

Onder het motto 'Draag stijl, breng vreugde' was er de pitch voor Samengeluk, een bedrijf zonder winstoogmerk. Het idee is om tweedehands kleding te verkopen, waarvan de opbrengst gaat naar eenzame ouderen. 

Capuclicks heeft dé oplossing voor de capuchon die steeds van je hoofd afwaait tijdens het fietsen: een hoofdband - verkrijgbaar in verschillende kleuren - die met clips bevestigd wordt aan je capuchon. Zo blijft je hoofd toch warm. 

Breathe In The Magic maakt geurstokjes met etherische olie “die duurzaam zijn en goed voor de gezondheid.” 

Groenwerk koppelt middels een app en een website vraag en aanbod van tuinapparatuur aan elkaar (zowel particulieren als bedrijven). Ze willen daarbij de samenwerking aangaan met tuinbedrijven. Het verdienmodel werkt op basis van commissies (bijvoorbeeld 20%).

De vierkoppige jury bestond uit: Rients Faber (’t Gouden Appeltje Appingedam), Martijn Mossel (Sporthuis Mossel), Harry Coenen (Koenencom CMCR) en programmamanager van Kansrijke Groningers Annelot Wagenaar. De betrokken docenten namens Het Hogeland College waren Myranda Harsveld en Eltjo Smit, beide docent economie. 

Alle groepen kregen een startkapitaal van ten minste 100 euro. Vier companies kregen een hoger bedrag op basis van hun pitch en bedrijfsidee. Na uitgebreid overleg riep de jury Capuclicks uit tot winnaar van de dag en noemden het een “product met zeer veel potentie”.De tweede prijs ging naar Groenwerk en de derde prijs was voor MyLuckyCharm. Dop-poppers ging er met de vierde prijs vandoor.  Een leerling van Dop-popper vond het pitchen leuk om te doen: “Ik was gelijk enthousiast toen ik hoorde dat het kon, ondernemen op school!” 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Deze onderdelen kunnen worden opgenomen in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen. Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

Media
  • IMG_9320

Contactgegevens