Inspirerend leesonderwijs

Winsum - Op Het Hogeland College in Winsum wordt veel aandacht besteed aan een actieve omgang met de Nederlandse taal en het bevorderen van leesplezier. Docenten Nederlands Elsa Hesseling en Jacob Bosma zijn docenten met een missie.
Elsa, docent bovenbouw, verslindt jeugdboeken. Jacob, docent onderbouw, is geobsedeerd door spelling en jeugdliteratuur. Als taalcoördinator in Winsum zet Elsa zich niet alleen in als docent Nederlands, maar ook om het taalonderwijs te verbeteren. Haar inzet omvat niet alleen het aanmoedigen van leerlingen om actief en met plezier met taal bezig te zijn, maar ook het creëren van bewustzijn bij collega's over de waarde van taal in alle vakken. ‘Taalvaardigheid is niet alleen de verantwoordelijkheid van de docent Nederlands. Voor een goede taalontwikkeling is integratie in alle vakken essentieel’, licht Elsa toe.

Enthousiast maken
Een van de belangrijkste doelen is om leerlingen aan het lezen te krijgen, zegt Elsa. Ze probeert leerlingen altijd enthousiast te maken voor een boek en leest in iedere les even voor. 'In de bovenbouw tonen ze niet veel interesse in lezen, maar als ze het doen, moet het dun en spannend zijn.' ‘Ik sta dicht bij onze leerlingen, ik voel me zelf vaak nog een kind’, zegt Jacob. Hij koopt veel boeken en leest de tips van leesbevorderaars, zoals Het Jonge Jury Boekgenootschap. ‘Ik lees altijd de boeken die zij aanbevelen, ook in de klas.’

Verschillende projecten
Om het leesplezier te bevorderen, organiseert de school verschillende projecten. Voorbeelden zijn Literatour, het rondreizende evenement waar enthousiaste schrijvers leerlingen in aanraking brengen met hedendaagse literatuur, en Read2me, een voorleeswedstrijd voor brugklassers. Daarnaast wordt binnenkort aandacht besteed aan schrijftalent tijdens het werkplaatsleren voor eersteklassers in Winsum, verklapt Jacob. Bij werkplaatsleren gaan leerlingen op zoek naar hun talenten.

Persoonlijke ervaringen
In de eerste klas volgen Evy, Rosalie en Kris lessen bij meneer Bosma. Ze vinden vooral de projecten leuk. In de brugklas moeten ze meteen al vier boeken lezen en verschillende opdrachten uitvoeren. Dat is in ieder geval niet saai. De opdrachten omvatten het schrijven van een boekverslag, het geven van een spreekprestatie, het geven van een boekpromotie en het bedenken van een nieuwe titel of boekomslag. Kris, Rosalie en Evy hebben net hun boekpromotie afgerond.
Evy deelt haar ervaring: ‘Ieder had een eigen boek om te lezen. Ik koos voor ‘Mijn leven is een prachtige puinhoop’ van Barbara Tammes, een grappig boek. Van meneer Bosma kregen we een papier met instructies voor onze presentatie, dat we in de lessen konden voorbereiden. De klas werd verdeeld in kleine groepjes waarin we ons boek moesten presenteren en ook een stuk moesten voorlezen. Ik vond het best spannend.’ Rosalie voegt toe: ‘Ik las ‘Dagboek van een muts’ van Rachel Renée Russell. Ik lees regelmatig, ook thuis. Op de basisschool was ik al begonnen met die serie. Mijn boekpresentatie vond ik ook heel spannend, maar ik merkte dat het steeds beter ging naarmate ik er meer mee bezig was.’ Kris glimlacht: ‘Ik las het boek ‘Offline’ van Caja Cazemier, dat gaat over pesten. Het leek me interessant om te weten hoe het is om gepest te worden. Zelf heb ik het nooit gedaan en ik ga het ook niet doen. Alleen toen ik mijn boekpromotie moest geven, was ik mijn boek vergeten. Dat was niet handig. Gelukkig heb ik later in een pauze mijn presentatie aan meneer Bosma gegeven. Dat vond ik op zich wel fijn, want toen werd ik in ieder geval niet afgeleid door mijn klasgenoten.’

Leuk!
Kris wil nóg wat zeggen: ‘Ik vind de Nederlandse lessen leuk. Gelukkig leren we niet alleen uit een boek, maar ook veel op de computer, en er worden interessante activiteiten georganiseerd. Dat is soms best spannend, maar je leert er ook veel van.’

Media
  • kopie

Contactgegevens