Winsum - De woensdagen voor eersteklassers in Winsum zijn nooit saai. Ze volgen dan lessen in de leerwerkplaats, waar vakken samenwerken rond één vakoverstijgend thema. Nadine Tuinman, docent Duits, legt uit hoe dit bijzondere onderwijsconcept werkt.
‘Het doel van de leerwerkplaats is dat leerlingen niet alleen de kennis van een vak opdoen, maar ook leren hoe verschillende vakken met elkaar samenhangen’, vertelt Nadine. ‘Ze werken aan vakoverstijgende opdrachten binnen thema’s die aansluiten bij de leerdoelen van de school.’ De dag begint gezamenlijk met een planning en verwachtingen. Daarna volgen kernlessen waarin vakdocenten inhoudelijke kennis overbrengen, die later die dag wordt toegepast. Aan het eind van de dag reflecteren de leerlingen op wat ze geleerd hebben.
Thema's
Het huidige thema, ‘Mijn omgeving en ik’, wordt binnenkort opgevolgd door ‘Mijn cultuur en ik’. ‘Deze thema’s helpen leerlingen hun wereldbeeld te verbreden. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van vaardigheden zoals samenwerken of het gebruik van digitale tools, zoals Canva of PowerPoint’, legt Nadine uit. ‘Daarnaast biedt de leerwerkplaats ruimte voor socialisatie en persoonlijke groei. Waar ze normaal van les naar les gaan, is er op woensdag tijd om stil te staan bij wat ze leren en hoe dat hen verder brengt. Dat maakt deze dagen zo bijzonder.’
Onderwijs dat aansluit
Leerlingen waarderen vooral de afwisseling en de praktische aanpak. ‘Samenwerken kan soms wennen zijn, maar ze leren dat fouten maken oké is, zolang je ervan leert.’ Ook voor docenten is de leerwerkplaats inspirerend. ‘Het intensieve overleg en het samenwerken met de andere docenten maken het werk leuker’, zegt Nadine. ‘Zo creëren we samen mooi onderwijs dat écht aansluit bij de behoeften van de leerlingen.’